perjantai 29. toukokuuta 2009

John E. Jansson



John olisi varmasti hyvä kaverini jos eläisi vielä, Tai mistä minä tiedän vaikka hän eläisikin.

Minä olen tällainen ”grammanviilaaja”, goretexpelle ja designhörhö. Pitää olla uusinta uutta oleva makuupussi, joka on lämmin eikä paina mitään. Pitää olla kuoritakkeja ja softshell vaatteita. Uusi ja hieno kiinnostaa, välillä liikaakin. Se on kummallista, sillä tiedän että luonnossa liikkuminen ei ole välineurheilua. Luontoon voi mennä sellaisena kuin on, sellaisissa vaatteissa kuin päällä sattuu olemaan.

Ehkä minä kuvittelen että, koska liikun itse paljon, kaikkina vuodenaikoina, kaikissa keleissä, niin uusi tekniikka on tuonut mukanaan sen, että pysyy aina kuivana ja lämpimänä kaikissa olosuhteissa. Voi ja pystyy nauttimaan olosta, eikä tarvitse palella.

Yksi vanha ja kulunut esine kuitenkin kulkee mukanani lähes aina. Enkä sitä uuteen vaihtaisi. Koska se toimii ja on hyvä. Olen saanut sen käytettynä hyvältä ystävältäni Saulilta. Se esine ei ole muuttunut pahemmin vuoden 1925 jälkeen, jolloin sen ruotsalainen John E. Jansson kehitti. Kyseinen esine on retkikeitin, Trangia.

Oma trangiani on varmasti jostain 80-luvulta, pitänee kysyä Saulilta.

Trangia on hyvin yksinkertainen ruoanvalmistus väline. Sillä keitetään, paistetaan, haudutetaan... Trangia ei ole kovin modernin näköinen ”työkalu”. Mutta toimiva se on. Ja luotettava.

Minun Trangiani on nähnyt monet liemet ja soosit ja tulee näkemään vielä paljon eri ruokia. Trangia on käytössä lähes ikuinen. Sitä voisi verrata valurautapataan,. Hyvällä hoidolla sitä ei saa rikki, tai rikki sitä ei saa oikeastaan millään, kolhuista päätellen.

Minulle trangia on yksi tärkeimmistä varusteista. Oikeastaan monesti tärkein. Ihailen sen yksinkertaisuutta, ja usein mietin sitä katsellessa että sen kehittäjä, John, oli varmasti huippukokki.

Trangia toimii lähes millä tahansa palavalla nesteellä. Uusimpiin malleihin saa ostaa myös nestekaasupolttimon. Ja koska minä kokkaan paljon, ja nestekaasupolttimon säätömahdollisuudet ovat paremmat kuin perus spriipolttimon, niin porasin Trangiani alimmaiseen osaan reiän ja ostin sellaisen polttimon. Nyt keittimeni on päivitetty uudelle tuhatluvulle.

Trangiani on tarkoitettu yhden hengen ruokien kokkailuun. Ja takuuvarmasti, kaikki tekemäni ruoat on tehty luonnon keskellä, Trangiaa apuna käyttäen, tai sitten avotulella nuotiossa.

Jokatapauksessa John E. Janssonin ansiosta, olen usein maksimoinut luontokokemukseni, ja vilpittömin mielin voin sanoa häntä hyväksi kaveriksini, kun ulkona retkellä yksin liikun.

En minä Tranialleni puhu, mutta voisin hyvin sanoa sille - maista sinä taas ensin, ja minä vasta sitten. On se senverran hyvä ja luotettava matkaumppani. Koskaan se ei ole minua ilman ruokaa jättänyt, kun olen sille ensin jotain tarjonnut :)